Spannend, snel en stil . . . . .

Bron:  zweefvliegopleiding.nl 


Misschien heb je ze wel eens een poosje nagekeken, die grote witte stille vogels, die op een zonnige dag in stijgwindgebieden proberen rond te draaien om zo lang mogelijk te kunnen vliegen.

Mogelijk vraag je je wel eens Wat zijn dat voor lui? Is dat nou leuk?

Hoe gaat het bij zo 'n club en wat kost dat....?

Heb je deze vragen wel eens, lees dan verder. Ben je daarna nieuwsgierig geworden, vraag dan meer informatie aan en wil je echt eens proeven of vliegen iets voor jou is, maak dan bij één van de 40 zweefvliegclubs in Nederland een afspraak om eens een vliegdag mee te maken.

Interessante vogels 
Zweefvliegen, hoog boven het landschap. Steeds weer worden zweefvliegers gegrepen door het spel van langzaam omlaag zweven en daarna weer omhoog cirkelen in opstijgende lucht. Het toestel doet wat jij wilt. Vaak is het 'hard werken' om het zweefvliegtuig goed gecentreerd in de thermiekbel omhoog te krijgen en soms is het 'kneiter' goed zweefvliegweer. Dan is bijna elke bel raak en kun je op zonne-energie honderden kilometers vliegen.  

Hoogtepunten 
Zweefvliegen is een sport met veel hoogtepunten. Stap voor stap raak je in die wereld thuis. Steeds is er het stralende gevoel dat je een persoonlijke prestatie verbeterd hebt en direct daarna begin je al weer te denken aan de volgende uitdaging, beter, verder, hoger of nog sneller. Deze sport blijft voor de beginner en de gevorderde vlieger altijd fascineren.

Een zweefvliegdag
In het weekend als het vliegweer is, komen de leden van de zweefvliegclub 's morgens om 9 uur naar hun clubgebouw voor de briefing. Daarna gaan ze naar de hangaar waar de kisten (zo noemen ze hun zweefvliegtuigen) staan en begint het vliegbedrijf.

Teamsport 
Zweefvliegen is een teamsport en zweefvliegers zijn mensen die er van houden een dag op het veld door te brengen, om samen het vliegbedrijf te laten draaien. Alles gebeurt met vrijwilligers en iedereen moet mee aanpakken. De instructeur geeft gratis les, de technicus onderhoud de kisten in de werkplaats voor een tarief van nul euro per uur. Daardoor is zweefvliegen een betaalbare vliegsport. Bij de meeste clubs kun je het voor zo'n vijftig euro per maand leren. Maar behalve geld kost het je vooral tijd. Als je er geen tijd voor over hebt, kun je er beter niet aan beginnen. Zweefvliegen is niet iets wat je zo nu en dan even een uurtje doet. Bij de meeste clubs ben je vaak een hele dag op het veld aanwezig.

Startmethode
Een zweefvliegtuig bestuur je als een motorvliegtuig, alleen de motor ontbreekt en daarom moet het toestel op een andere manier de lucht in gebracht worden. Dit kan d.m.v. lier of achter een motorvliegtuig. Het starten met een lier is in Nederland de meest gebruikte startmethode. Op enkele velden wordt naast het lieren ook gesleept of wordt zelfs uitsluitend met een sleepvliegtuig gestart. 

Een zweefvliegvlucht 
Allereerst worden de riemen vastgemaakt en legt de instructeur je uit waar de hoogtemeter en de snelheidsmeter zich bevinden en wat er gebeurt als de stuurknuppel zijwaarts of naar voren en achteren wordt geduwd. Wanneer alles gecontroleerd is en er veilig gestart kan worden, gaat de duim omhoog. Dat is het teken om het zweefvliegtuig te starten. Eerst wordt de lierkabel voorzichtig strak getrokken, het vliegtuig begint te rollen, versnelt in een paar seconden van 0 naar 100 km/h, komt los van de grond, gaat vlot omhoog en in snel tempo zie je alles onder je kleiner worden. Op een hoogte van 400 à 500 meter wordt er aan de gele knop getrokken, waardoor de kabel los gaat en het echte vliegen begint. Dat betekent, dat het toestel met een snelheid van ongeveer 85 km/h vliegt en rustig door de lucht glijdt. Na ongeveer 10 minuten volgt de landing. De instructeur vliegt laag over het gras, de snelheid loopt terug, de wielen raken de grond, het toestel rolt nog een eindje uit en komt tot stilstand. Je hebt je doopvlucht ondergaan en weet nu een beetje wat zweefvliegen is.

Thermiek 
Wanneer de zon de grond verwarmt, wordt de onderste laag van de lucht warmer. Die warmere lucht is lichter dan de lucht erboven. Zo'n laag warme lucht kan vervolgens ineens loslaten en in een slurf opstijgen. Dit is thermiek Het is de motor voor de zweefvliegers. Als het je lukt in die stijgende lucht te blijven cirkelen, gaat het zweefvliegtuig met die stijgende lucht omhoog, soms wel een paar duizend meter. Daardoor kan de vlucht uren duren en kun je grote afstanden afleggen. 

Opleiding 
Na een paar vluchten raken veel mensen besmet met het zweefvliegvirus. Dat betekent, dat ze zelf het vliegen willen leren. Na zo'n 50 vluchten kan het gebeuren dat de instructeurs beslissen dat je veilig genoeg vliegt om alleen de lucht in te gaan. Dat is een spannend moment, die vlucht vergeet je je hele leven niet. Helemaal alleen, zonder hulp van een instructeur, zelf een vliegtuig besturen. zie: http://zweefvliegopleiding.nl/

Vervolgopleiding 
Daarna gaat de opleiding weer verder. Soms met de instructeur, soms solo in een éénzitter, totdat de vliegervaring zo ver gevorderd is dat je het zweefvliegexamen kunt afleggen. Dit bestaat, net als bij het rijbewijs, uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. Daarnaast kun je voor bepaalde sportieve prestaties brevetten halen en zijn er zweefvliegwedstrijden.

Veertien jaar 
Zweefvliegen kan al vanaf 14 jaar. Zelfstandig een motorzwever besturen is wettelijk toegestaan vanaf 16 jaar. 

 

 

 

Op Terlet wordt al vanaf begin 1930 door de Eerste Nederlandse Zweefvliegclub (E.N.Z.C.) zweef gevlogen. In juni 1932 is de Arnhemsche Zweefvliegclub opgericht, die later de Gelderse Zweefvliegclub zou worden.

Het zweefvliegen wordt op ruim 30 locaties in Nederland beoefend. Terlet is hiervan het nationaal zweefvliegcentrum. Het centrum stimuleert de beoefening van deze sport, onder andere door de organisatie van schoolkampen en evenementen zoals de jaarlijkse nationale kampioenschappen.

Het nationaal zweefvliegcentrum bestaat sinds 1950 en wordt beheerd door de Stichting Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet (SNZT).
De stichting heeft een havenmeester aangesteld die belast is met het toezicht en handhaving op veilig gebruik van de luchthaven.